My říkáme kroužku minigolfu Minigolfová škola pro sebe-vědomé děti. Co přináší dětem hra minigolfu? Proč zrovna ve skupině dalších dětí? Jak jim pomoci, aby poznávaly samy sebe v rámci zábavné aktivity?
Minigolf kultivuje (nejen) u dětí několik oblastí. Mimo jiné:
samostatnost,
nakládání s emocemi,
koncentraci,
preciznost,
koordinaci pohybů,
poznávání sama sebe.
Takhle napsáno to jsou jen pojmy. Pojďme si je rozebrat.
Samostatnost
U minigolfu se nedá schovat "za máminu sukni". V kolektivních sportech se můžu skrýt za spoluhráče tak, aby mi nepřihráli, když mi to zrovna nejde. Na minigolfu je na každého vidět. A za všechno si v něm může člověk sám. To je skvělé, ne? Můžu ovlivnit to, že budu dobrý. A navíc hned vidím výsledek.
Někdy rodiče namítnou - ale ten můj potomek je ještě moc malý (a tvrdí to, když mu je 5, 10, 15, ale pak třeba i 30 nebo 50 let). To on ještě nezvládne. A bude mu to líto, když mu to nepůjde.
Ano, asi mu to ze začátku i nepůjde. Ale není pak skvělé vidět, že se JÁ umím zlepšovat (byť za pomoci trenéra) a JÁ to zvládnu?
Nakládání s emocemi
Hraní minigolfu přináší celé spektrum emocí. Frustrace, zklamání, radost, pýcha, strach z chyby (neúspěchu), strach z úspěchu, tréma, vztek, satisfakce, ...
Každý má jiný spouštěč. Výkon každého ovlivňuje jiná emoce. Jak si s nimi poradit? Někdy přijde emoce, kterou ani sami u sebe neznáme.
S tím vším se dá v bezpečném prostředí kroužku minigolfu pod náležitým vedením pracovat. Sdílená radost = dvojnásobná radost, sdílená starost = poloviční starost.
Koncentrace
Minigolf je dozajista velmi spojen se schopností soustředit se. Co ta koncentrace ale vlastně je? Jak se naučit, být soustředěnější? Pomáhají dechová cvičení? Vizualizace? A jde to vůbec u dětí? A co když jsou hyperaktivní, mají ADHD?
Při běžné návštěvě minigolfu někdy rodiče vidí své roztržité dítko a dávají pokyny jako: uklidni se! Soustřeď se! Myslí to dobře, ale neuvědomují si, že takto na pokyn to kolikrát neumí ani tibetský mnich po intenzivní dvacetileté praxi každodenní meditace.
S rušivými vlivy a vyrovnání se s nimi pochopitelně na kroužcích pracujeme. Čím opravdovější a dlouhodobější práce s touto oblastí je, tím hlubší a dlouhodobější výsledky (i mimo minigolf) přicházejí.
Preciznost
Minigolf je extrémně přesný sport. Při jeho tréninku se člověk dostává do větších a větších detailů, které ovlivňují výsledek. Pro úspěch je pak potřeba vlastně automaticky přejít do režimu maximální přesnosti a důslednosti. U menších dětí je možno s tímto pracovat jako s přístupem k věci, u větších už vše i náležitě realizovat.
Koordinace pohybů
Díky velké přesnosti, která je v minigolfu potřeba, se samozřejmě při hře dostáváme k jemné motorice a koordinaci pohybů typu tzv. oko-ruka.
Pohybová gramotnost dětí se za poslední roky spíše snižuje, na kroužcích tak zařazujeme i prvky pro zlepšení obecné koordinace pohybů. Naslouchání svému tělu, respektování ho - to jsou důležité podmínky pro obecně zdravý rozvoj, zmenšení rizika úrazu atp. Tedy aspekty prospěšné i mimo minigolf.
Poznávání sama sebe
U minigolfu se (často nevědomky) člověk dostává hodně hluboko. Poznává své strachy. Svou mentalitu. To, co mu vyhovuje a co ne.
Cílem není trápit se, ale užívat si života. A třeba i tím, že budu překonávat překážky, sama sebe. Že dokážu pojmenovat to, jaké jsou i mé slabé stránky. A že si budu umět poradit v různých situacích.
Minigolf je k tomu všemu vynikajícím a hlavně zábavným pomocníkem. Děti jsou vedeny k tomu, ať jsou si ve výše uvedeném také vzájemnými pomocníky. A pomoci druhému, to vede (opět nejen u dětí) k větší sebehodnotě a sebedůvěře.
Pokud se chcete dozvědět víc, pošlete své dítě na naši školu minigolfu, nebo nám napište.
Tomáš Navrátil
trenér minigolfu B třídy
Komentáře